torsdag 20. oktober 2011

Litt om dikt og datt

I den litteraturhistoriske epoken avantgarden som vi har gått gjennom dei to siste vekene, møter ein det eine surrealistiske dikt, foran det andre. Dikt som nesten blir absurde, men som likevel er spannande. Ofte forbind eg det ikkje med djupe kjærleiksdikt, men ein surrealist, Robert Desnos har skrive eit skikkelig skikkelig fint dikt, som eg vil dele med omverden.

Siste dikt

Jeg har drømt så mye om deg
Jeg har gått så mye, snakket
Elsket skyggen din så lenge
At jeg ikke har mer tilbake av deg
Tilbake er bare dét: å være skygge blant skygger
Å være hundre ganger mer skygge enn skyggen
Å være skyggen som skal komme og gå i ditt solopplyste liv

- Robert Desnos

For å sitere det forelesaren sa 'tenk å vere den heldige kvinnen som fikk det diktet til seg'. Ja..det er vakkert, og meir seriøst ein ein del andre surrealistiske dikt, som til dømes Joyce Mansour dikt om ein mangofrukt.

En mangofrukt

Jeg har lyst på en mangofrukt
Jeg avskyr menn som ikke kan spise
Uten at visdommen veller ut av dem
Du gråter
Ensom såret og leget av min kjærlige munn
Du skjønner en fallos må spises med fingrene
Jeg er sulten på støv
Det finnes ingen bolig stor nok
Intet århundre ingen strand tom nok for meg
Dagen før dysset i søvn av Cæsars sønner
Tar jeg til mitt forsvar fjærene av uten sorg
Mitt hjerte trenger en mangofrukt
Ingen må drepes
Idag sier man forsiktig
Kjærlighetens øyne er tørre
Oljeflekker erstatter skillingtrykk på våre vegger
Morgenrødens tunge vogner
Kjærer ustanselig forbi
Bak teddybjørnen
Slangens ville blikk
Og min mor som drømmer på engelsk langt langt borte
Langt borte mangofrukten som lukter natt

- Joyce Mansour

Diktet minner meg faktisk ein smule om kjøleskapspoesi. Ord som 'bak teddybjørnen' minner om det absurde, men eg har eigentleg litt sansen for surrealistane, dei kan eg forstå litt av, der dadaisme blir litt for spesielt for meg.

Ellers er det faktisk undervisningsfri dag i morgon, og bortsett frå trening og semesteroppgåveskriving (first pain, then pleasure), skal eg på hjortemiddag og seinare på konsert med Young Dreams og Sondre Lerche. Det blir stas!


1 kommentar:

Frå student til jobblivet

Det har nok ein gong gått ei stund sidan sist, og kvardagen har gått inn i ei ny periode i livet. No er eg ikkje lenger student, men har gåt...