fredag 27. januar 2012

Den fremmede


Albert Camus - Den fremmede

«Det var like lysende solrødt som før. De små bølgene fra havet slo inn over sanden med sine raske og avdempete pulsslag. Jeg gikk langsomt i retning av knausene og jeg kjente at solen fikk det til å presse på under pannen. All den heten veltet seg mot meg og ville hindre meg i å komme videre. Og hver gang jeg følte dens varme åndedrag mot ansiktet, bet jeg tennene sammen og knyttet hendene i lommene, jeg var i helspenn for ikke å la meg overvelde solen og av dens gåtefulle rus den ga meg. For hvert kårdestøt av lys som sanden sendte ut fra et bleknet muslingskall eller et glasskår, spente musklene i kjeven seg. Det ble en lang tur»


Ein av pensumbøkene i RET206. Meget fin lesing.

2 kommentarer:

Frå student til jobblivet

Det har nok ein gong gått ei stund sidan sist, og kvardagen har gått inn i ei ny periode i livet. No er eg ikkje lenger student, men har gåt...